Paganini, Liszt i campanetes

Avui et parlarem de l’obra que un compositor italià i gran violinista va compondre inspirant-se en el so de campanetes.

Aquest compositor és Niccolò Paganini i el nom de l’obra “La Campanella

 

Primeres suggeriments

Paganini es va inspirar en algun joc de campanetes de la seva infantesa? Qui ho sap.

De moment, mira aquest deliciós vídeo que reprodueix una cançó de bressol inspirada també en campanetes. Et farà volar la teva imaginació.

 

La Campanella, de Paganini

Niccolò Paganini és el compositor que va compondre una obra per a violí imitant el so de les campanes. El nom d’aquesta obra és una mica altisonant: Allegro spiritoso (Rondó alla campanella) i es tracta del moviment final del concert per a violí núm. 2, op. 7

És una obra tècnicament difícil d’interpretar, i Paganini aconsegueix que tant el violí com l’orquestra imitin els efectes de les campanes.

La va compondre l’any 1827 a l’edat de 44 anys, i es va estrenar al Teatre de la Scala de Milà, ciutat on Paganini va viure un temps i on va començar a guanyar molta fama.

Aquesta és la versió de David Garret:

La Campanella, de Liszt

Uns anys més tard, el pianista i compositor hongarès Franz Liszt va escriure una obra directament inspirada en l’obra que has escoltat de Paganini.

Això d’agafar una obra d’un altre compositor i fer-ne arranjaments per a un altre instrument era molt habitual i avui en dia en diríem —amb un to una mica burleta— refregits musicals. 

Sigui com sigui, les transcripcions, arranjaments i fantasies sobre temes musicals d’altres compositors compostes per Liszt tenien una gran qualitat musical… i si no, mira el següent vídeo i veuras quina versió més meravellosa va escriure sobre el tema original de Paganini.

L’obra és el tercer estudi dels Grandes études d’execution transcendante d’après Paganini, S141 composta el 1851. 

Et suggerim veure aquesta animació perquè és preciosa: 

Fixa’t, ara et proposem que vegis una altra versió d’aquesta obra: La Campanella en versió HIP HOP, pel “disc joquey” Harem!! Que diferent sona, oi?

 

 

Niccolò Paganini, el violinista virtuós

Retrato de Paganini del pintor Ingres

Retrat de Paganini

Niccolò Paganini (1782-1840) va ser un violinista i compositor italià que es convertiria en un autèntic mite del violí.

De bastant jove va caure malalt i va rebre tractaments mèdics molt durs. El seu físic es va anar deteriorant: va quedar molt pàl·lid, molt prim. Això i que sempre anava vestit de negre, va ajudar a crear-se una imatge molt especial.

Componia obres bàsicament per a ell mateix. Era un repertori que ell interpretava a una gran velocitat i força. Tenia unes mans molt llargues i uns dits més flexibles que la majoria de nosaltres, cosa que li permetia superar als seus rivals al violí.

S’expliquen moltes anècdotes sobre Paganini, i algunes fins i tot  parlen del fet que la seva habilitat extraordinària li arribava del dimoni.

Te n’expliquem una encara que sense dimonis pel mig. Una persona cega, després d’escoltar Paganini en una de les seves actuacions, va preguntar: Però quants violinistes toquen?”. El pobre home no es creia que tota aquella sonoritat pogués venir d’un sol músic!

 

Franz Liszt, el pianista virtuós

Sobre Franz Liszt no t’expliquem de nou massa cosa perquè ja en vam parlar fa uns mesos. Això sí, et passem l’enllaç a aquesta entrada per si vols donar-li una mirada: Franz Liszt explicat als nens

En aquesta entrada tens més informació sobre La Campanella, i pots veure com la interpreta el pianista xinès Lang Lang

 

Enlace a entrada de Musikhana "Franz Liszt explicado para niños"

 

Dues preguntes finals

1. Què tenen en comú Paganini i Liszt?

Una cosa en comú Paganini i Liszt és que els dos eren compositors i intèrprets… i no uns intèrprets qualsevols, sinó dos grans virtuosos en els seus instruments: Paganini el violí i Liszt el piano.

I què vol dir ser un “virtuós”?  Vol dir que eren dos grans cracks, i que eren capaços de fer embogir al públic en el seus concerts. Aconseguien tocar una música plena d’efectes sorprenents, nous, increïbles… Els assistents quedaven bocabadats.

 

equilibrista infantilEren com acròbates de la música: fent piruetes, salts mortals, equilibris perillosos sobre la corda fluixa. Tot un espectacle!

De fet, en molts llibres sobre música es parla d’acrobàcies musicals referint-se a la capacitat de fer mil piruetes amb els dits o les mans en els instruments. També molt (massa) sovint hi ha gent que s’hi refereix com intèrprets de circ… o encara pitjor, com músics posseïts pel diable.

 

Va ser en el s. XIX (durant el Romanticisme) quan el públic venerava aquests grans virtuosos, i avui en dia encara moltíssima gent té a determinats músics com els seus ídols… és el fenomen dels fans. Tenim fans de músics moderns (Txarango, Els Pets, Mishima…), i també fans d’intèrprets de música clàssica com Lang Lang.

 

2. La Campanella de Paganini i Liszt, pot ser interpretada actualment per a nens?

La veritat és que sí. Nombrosos nens i nenes interpreten aquestes i altres peces de gran dificultat. I ho fan amb una habilitat sorprenent!

Veiem dos exemples:

a) La campanella, Paganini, per Ga-Yeon Lee

La violinista sudcoreana Ga-Yeon Lee quan era molt joveneta:

 

 

b) La Campanella, Liszt, per Malofeev

El pianista rus Alexander Malofeev, que actualment té 17 anys i ja ha guanyat nombrosos concursos internacionals de piano. El veiem en el següent vídeo quant tenia 13 ó 14 anys:

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies