Primer moviment Simfonia núm 1. Tità de Mahler

Et sents perdut quan escoltes una gran obra simfònica? És molt possible que sí. Per això, t’oferim una guia d’audició i una presentació interactiva d’una de les obres més inspirades i fantàstiques del segle XIX: la Simfonia núm. 1 en re major Tità de Gustav Mahler. 

El nostre principal objectiu amb aquest tipus de material és facilitar-te la comprensió d’aquesta simfonia moviment a moviment.

En aquest cas, et volem invitar a escotar-ne el primer moviment.

 

Sàpigues que,

  • En primer lloc, dedicarem una entrada a cada un dels quatre moviments de la simfonia per raons pràctiques. Ara bé, seria molt important que acabessis escoltant tota l'obra de principi i fi. Una simfonia és un com un organisme viu on cada moviment té ple sentit en relació als altres.
  • No trobaràs en aquesta entrada expressions tècniques pròpies del llenguatge musical ni un afany academicista. Per contra, el nostre gran objectiu és la divulgació de la música clàssica.
  • Així doncs, t'invitem, a deixar-te seduir per aquesta simfonia. Com el mateix Mahler va deixar escrit, el millor és abans que res escoltar-la i deixar-se embriagar per la seva sonoritat. Un cop fet això, anar-hi gratant per a descobrir-ne els secrets. Com ell mateix afirma, a escoltar-la amorosament

 

 

Primer moviment de la Simfonia núm. 1 en Re major Tità de Mahler. Langsam, schleppend. Wie ein Naturlaut («Lent arrossegat. Com un so de la Natura»)

 

 

Primer contacte amb l’obra

Així doncs, escolta aquest moviment de la simfonia sigui en vídeo o en streaming a través de Spotify:

 

 

 

 

 

Idees clau del moviment

 

  • El moviment és definit com una oda a la natura: evocació dels despertar del dia. Aquest despertar de la natura representa en sentit figurat el naixement del Tità, l'heroi present en l'obra.
  • Segueix l'esquema formal de sonata. És a dir, en tres parts: Exposició- Desenvolupament- Reexposició. S'inicia, però amb una breu introducció i es tanca amb una curta però potent coda (coda o cua en catalàsóncompassos final conclusius)
  • Té una durada aproximada de 15 minuts.

 

Aquest esquema formal gràficament correspondria a la següent imatge:

Simfonia núm. 1 de Mahler, esquema visual del primer moviment

Temes musicals principals

Tot seguit, tens recollits alguns dels temes musicals més característics del moviment.

A la presentació interactiva podràs comprendre l’estructura del moviment amb més facilitat així com  interactuar entre les seves  diferents parts 

Introducció

El moviment comença amb un passatge  únic, lent, inoblidable i misteriós sobre la nota “LA” de les cordes  dividides i repartides en 7 octaves.  És una forma intel·ligent de plasmar la natura del tot adormida, estàtica.

Així sona d’enigmàtic i alhora captivador el primer minut de la simfonia:

 

 

El tema de la natura que acabem de reproduir en partitura – no et preocupis gens ni mica si no els saps llegir –  sona així:

 

Cap al minut i mig, sonaran unes fanfàrries en un temps una mica més viu.

També podrem identificar fàcilment el motiu del cucutPer simbolitzar el seu cant, el compositor utilitza uns intervals de 4ª descendent.

Així sona aquest passatge:

 

 

Escoltar el clarinet imitant a la perfecció el cucut:

 

Exposició

En aquesta secció sentim una primera referència directa a uns dels lieder (cançons) que componen el cicle Eines fahrenden Gesellen (“Cançons d’un company viatger”): en concret el Ging heut’ morgen über’s Feld (“Aquest matí he sortit al camp”)

Observa com sona el lied del mateix Mahler i com el recupera en la simfonia saltant d’un instrument a un altre:

 

 

En resum, és una secció amb una atmosfera ja molt diferent de la d’introducció: és més lluminosa, més fresca

 

Desenvolupament

El desenvolupament és una secció força extensa que comença amb una variació de la introducció, i en què les trompes ens presentaran una marxa en forma de fanfara seguida dels temes de l’exposició combinats.

Tot seguit, sentim-ne un petit fragment:

 

Recapitulació o reexposició

A la reexposició, novament escoltarem elements que ja havien aparegut a l’exposició com les crides del cucut i, al final de tot, les fanfàrries a mans dels clarinets i les trompetes. Aquesta secció té un aire triomfal, d’apoteosi. Sona així:

 

Coda

Finalment, arriba una coda curtíssima d’uns 10 segons, que sona amb aquesta intensitat:

 

Presentació interactiva primer moviment de la Simfonia Tità

Què podràs descobrir?

  • El pla que dissenya Mahler en aquest moviment
  • Com sonen els seus temes principals
  • L'estructura del moviment

Què podràs fer?

  • Podràs identificar amb total claredat les diferents seccions del moviment
  • Podràs saltar d'un tema a un altre i amb total llibertat
  • Podràs escoltar els temes musicals que integren cada secció i fer-ho tantes vegades com vulguis

 

Accedeix a la presentació

Tens dues maneres de veure la presentació: en una pàgina web nova o sense necessitat de sortir de l’actual.

En qualsevol cas, és preferible l’ordinador a qualsevol altre dispositiu mòbil

 

Activitat interactiva a pàgina web nova

 

Accedeix a la presentació

 

Activitat interactiva sense sortir de la pàgina actual

 

Per saber-ne més

 

A més a més, pots consultar més recursos sobre Gustav Mahler i la Simfonia núm. 1 en re major “Tità”:

Gustav Mahler. Per saber-ne més

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies