Segon moviment Simfonia núm. 1 Tità de Mahler

Guia d’audició i presentació interactiva del segon moviment de la Simfonia núm. 1 Tità de Gustav Mahler, una de les obres més meravelloses del repertori simfònic.

 

Sàpigues que

  • Dedicarem una entrada a cada un dels quatre moviments de la simfonia per raons pràctiques. Ara bé, seria molt important que acabessis escoltant tota l'obra de principi i fi. Una simfonia és un com un organisme viu on cada moviment té ple sentit en relació als altres.
  • No trobaràs en aquesta entrada expressions tècniques pròpies del llenguatge musical ni un afany academicista. Per contra, el nostre gran objectiu és la divulgació de la música clàssica.
  • T'invitem, a deixar-te seduir per aquesta simfonia. Com el mateix Mahler va deixar escrit, el millor és abans que res escoltar-la amorosament i deixar-se embriagar per la seva sonoritat per poder després anar descobrint de mica en mica els seus secrets.

 

 

Simfonia núm. 1 Tità de Mahler, segon moviment: Kräftig bewegt, doch nicht zu schnell («Amb força però no massa ràpid»)

 

Primer contacte amb l’obra

Abans que res i seguint la recomanació del mateix compositor, escolta aquest moviment de la simfonia sigui en vídeo o en streaming a través de Spotify:

 
 

 

 

Idees clau del moviment

dansa popular

dominique cappronnier on Visual hunt / CC BY-NC-ND

 

 

  • Aquest és el moviment més líric de tota la simfonia i té una durada de 8 minuts, en la versió força lenta de Dudamel
  • El moviment té dues parts: una secció inicial i una segona part amb el títol de Trio
  • La primera és un Ländler: és a dir, una dansa popular en ritme ternari originària d'Àustria. Va estar de moda en èpoques passades (s. XVIII) i s'associa a un ball primitiu, popular, no massa refinat. Així i tot, Mahler atorga a aquesta font d'inspiració, categoria musical, fent-ne un tractament polifònic. Aquest mateix ländler anirà canviant fins a convertir-se en un clàssic vals.
  • Trio: comença amb una espècie de vals lent i suau que contrasta molt amb el ritme més animat de l'inici del moviment
  • El Trio acaba amb la repetició del tema inicial del ländler

 

Gràficament, aquesta estructura seria la següent:

SECCIÓ INICIAL TRIO
  • Evocació d’un ländler: tema A
  • Tema B, més rude
  • Repetició del tema A
  • Tema de vals lent, suau
  • Repetició del tema A (ländler) de la secció inicial

Forma segon moviment de la Simfonia núm. 1 en Re Major de Gustav Mahler

 

Temes musicals principals

Tot seguit tens recollits alguns dels temes musicals més característics del moviment

A la presentació interactiva podràs comprendre l’estructura del moviment amb més facilitat així com interactuar entre les seves diferents parts

 

Secció inicial

En aquesta secció, Mahler evoca un Ländler, una dansa de camperols austríaca que sota l’aparença de despreocupació amaga ja moments contradictoris i un xic pertorbadors. Joan Grimalt afirma que “el Ländler s’associa als esclops, a un primitivisme sorneguer i sovint també amb una referència irònica al tropos literari del Beatus ille: «A pagès sí que viuen tranquils!…»”  [“La música de Gustav Mahler”, Editorial Dux, p. 102]

Des del primer instant, t’adonaràs que Mahler utilitza va repetint diverses vegades  un motiu rítmic en violoncels i contrabaixos molt enganxós. Aquesta tècnica es coneix com a “basso ostinato” (baix obstinat):

 

El compositor utilitzarà d’una mateixa manera obstinada altres motius rítmics al llarg del moviment. Només cal parar una mica l’orella per a poder-los reconèixer.

Per la seva part, la melodia del Ländler és aparentment molt senzilla i alhora atractiva. Es va repetint a diferents instruments de l’orquestra. Mahler si atorga un tractament polifònic, una volguda i aparent incongruència amb el caràcter ja descrit de la melodia

Escoltem-ho:

 

 

Trio

La música d’aquesta ens remet a un oasi de pau escoltant un vals vienès clàssic. Així i totsi l’analitzéssim més a fons, podríem descobrir-hi petites “bromes musicals” per part de Mahler.

Aquest passatge sona així:

 

Al final, torna el mateix tema de la secció inicial (A).  Observa com el seu tema ja et resulta familiar:

 

El moviment conclou amb la coda, la qual sona així:

 

Presentació interactiva segon moviment de la Simfonia Tità

Què podràs descobrir?

  • El pla que dissenya Mahler en aquest moviment
  • Com sonen els seus temes principals
  • L'estructura del moviment

Què podràs fer?

  • Podràs identificar amb total claredat les diferents seccions del moviment
  • Podràs saltar d'un tema a un altre i amb total llibertat
  • Podràs escoltar els temes musicals que integren cada secció i fer-ho tantes vegades com vulguis

 

Accedeix a la presentació

Tens dues maneres de veure la presentació: en una pàgina web nova o sense necessitat de sortir de l’actual.

En qualsevol cas, és preferible l’ordinador a qualsevol dispositiu mòbil

Activitat interactiva a pàgina web nova

Accedeix a la presentació

 

Activitat interactiva sense sortir de la pàgina actual

 

Partitura

Accedeix a la partitura d’aquest segon moviment de la Simfonia núm. 1 “Tità” en Re major de Gustav Mahler

 

Per saber-ne més

 

 

Per consultar més recursos sobre Gustav Mahler i la Simfonia núm. 1 en re major “Tità”:

Gustav Mahler. Per saber-ne més

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies