Sonata num 8 op 13 de Beethoven per dins (2ª part)

Aquesta entrada forma part d’un cicle de 3 articles dedicats a la sonata núm 8 de BEETHOVEN, en què plantegem un REPTE: fer que  TOTHOM pugui comprendre a grans trets quina és l’estructura o forma que s’amaga darrera una sonata. Així és que aconsellem que aquest grup d’entrades es llegeixi per ordre: 1. Beethoven: sonates per a piano; 2.Sonata 8 op 13 de Beethoven per dins (1ª part); 3. entrada actual, sonata núm. 8 2n i 3r moviments

 

ANALISI SEGON I TERCER MOVIMENTS: PROCÉS PROPOSAT 

1 2 3 4
Presentació de la sonata núm 8 per a piano de Beethoven
  • Audició d’aquests dos moviments: Adagio cantabile i Rondo)
  • Presentació forma rondó
  • Anàlisi dels dos moviments: forma rondó.
  • Concepte “rondó-sonata”
ACTIVITAT FINAL: audició-anàlisi dels moviments II i III de la sonata en dos vídeos que hem preparat especialment per a tu

 

Informació sobre la sonata

Per obtenir informació general sobre la sonata núm. 8 op. 13 de Beethoven, et remetem a la nostra entrada dedicada a les sonates de Beethoven: clica aquí

Així sona l’Adagio cantabile:

Així sona Rondo Allegro:

 

Forma rondó

El RONDO és una forma musical basada en diverses seccions. Un principi clau és que la repetició del tema principal en la mateixa tonalitat: l’anomenem tema A.  Aquest tema s’alterna amb temes nous que anomenem  coples episodis, els quals solen estar en tonalitats diferents.

Podem trobar diversos dissenys de rondó, tot i que un dels més clàssics és el que segueix aquest esquema:

A B A C A

Sol utilitzar-se com un dels moviments d’una obra més extensa: per exemple, una sonata, un quartet o una simfonia.

 

Segon moviment: Adagio cantabile

El segon moviment és lent (Adagio) i segueix la forma rondó: 

A B A C A Coda

El tema A (el tema rondó) sona així:

 

Aquest tema A es va presentant al llarg del rondó amb unes subtils diferències que fan que canviï lleument la seva expressivitat i intensitat. T’ho expliquem en aquesta foto interactiva: Clica amb el ratolí la mà dreta o esquerra per descobrir aquestes diferències!!

Feta aquesta presentació, t’animem a veure el següent vídeo: una audició-anàlisi bàsica d’aquest moviment que hem elaborat per a tu:

 

Tercer moviment: Rondó. Allegro

El tercer moviment de la sonata torna a ser ràpid com el primer, obtenint-se aquest clàssic contrast de ràpid-lent-ràpid en el conjunt de la sonata.

Estem davant una variació de la forma rondó que hem definit prèviament: ens trobem amb un rondó sonata. Aquest tipus de rondó és una forma mixta perquè incorpora principis de dues fonts: la forma sonata i el rondó. L’esquema seria:

A B A C A B A Coda

Així sona el tema A:

 

Quins principis pren el rondó-sonata d’una i altra forma, és a dir de la sonata i el rondó?

  • Elements de la forma sonata: Un plantejament general d'Exposició- Desenvolupament i Re-exposició. A i B són tractats com el tema principal i secundari de l'EXPOSICIÓ, mentre que el C podria ser vist com el DESENVOLUPAMENT. Al final, A i B es repeteixen en una espècie d'equivalència a la REEXPOSICIÓ
  • Elements del Rondó: alternança tema principal (A) amb temes nous amb una altra tonalitat.

 

És important observar que hi poden haver moltes variants d’aquesta forma. Retornant al de la sonata núm 8 op. 13 de Beethoven seguiria el següent esquema:

 

Sense més preàmbuls, t’animem a veure el següent vídeo: una audició-anàlisi bàsica d’aquest moviment que hem elaborat per a tu:

Meet The Author

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies