Atreveix-te amb la Sonata Patètica Beethoven: Adagio cantabile

Una presentació interactiva és la millor manera per a comprendre la forma de rondó que caracteritza el segon moviment Adagio Cantabile de la sonata núm. 8 op. 13 “Patètica” de Beethoven.

 

 

Presentació interactiva segon moviment Sonata Patètica de Beethoven

 

Principal objectiu

Què podràs descobrir?

  • El pla que dissenya Beethoven en aquest moviment
  • Com sonen els seus temes
  • Què entenem per rondó

 

Què podràs fer? 

  • Podràs identificar les diferents seccions del tercer moviment de la Patètica
  • Podràs escoltar els temes musicals que integren cada secció i fer-ho tantes vegades com vulguis
  • Podràs saltar d'un tema a un altre i amb total llibertat

 

Activitat interactiva a pàgina web nova

[wp-svg-icons icon=”link” wrap=”i”] Clica:  https://musikhana.com/activitats-didactiques/Sonata-Patetica-II-Adagio-presentacio-interactiva/index.html

 

Activitat interactiva sense sortir de la pàgina actual

 

 

 

Altres objectius

L’objectiu principal d’aquesta presentació és comprendre força a fons la “forma rondó”  que caracteritza el segon moviment Adagio cantabile de la sonata Patètica.

Això no obstant, hi ha altres objectius tant o més importants com els següents:

  • Comprendre que darrera una obra musical s’amaga un pla, un esquema, una estructura formal.
  • Comprendre que és essencial que el compositor combini temes musicals nous i temes ja exposats. Aquestes repeticions de material musical poden ser literals o amb variacions ja siguin instrumentals, temàtiques o rítmiques
  • Comprendre la importància de crear contrastos (alegre-trist; solemne-juganer; ràpid-lent...) entre els temes que conformen cada secció i entre les diferents parts de l'obra (ex. els moviments d'una sonata o simfonia)

 

 

Forma rondó

El rondó és una forma musical basada en diverses seccions. Un principi clau és que la repetició del tema principal en la mateixa tonalitat: l’anomenem tema A.  Aquest tema s’alterna amb temes nous que anomenem  coples episodis, els quals solen estar en tonalitats diferents.

Podem trobar diversos dissenys de rondó, tot i que un dels més clàssics és el que segueix aquest esquema:

A B A C A

Sol utilitzar-se com un dels moviments d’una obra més extensa: per exemple, una sonata, un quartet o una simfonia.

 

El segon moviment de la Patètica (lent) segueix la forma rondó que hem vist a l’apartat anterior. Això sí, acaba amb una coda

A B A C A Coda

 

Dues consideracions generals respecte d’aquest moviment lent de la Patètica:

  • Estem davant de la forma més simple present en la sonata. Res a veure amb la forma sonata del primer moviment, per exemple
  • Hi ha pocs contrastos entre els diferents temes del moviment.

 

 

Música i partitura online

Música

El moviment líric de la Patètica és un moviment que presenta un fort contrast amb el primer moviment, el qual era molt més intens, dur.

Escoltem com sona aquest moviment lent de la sonata, sigui amb Spotify o el vídeo suggerit:

 

 

Partitura

Accedeix a la partitura de la Sonata núm 8 op 13 Patètica, de Beethoven

 

Per saber-ne més

 

 

Pots consultar més recursos sobre les sonates per a piano de Beethoven: “Per saber-ne més

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies