Atreveix-te amb la Sonata Patètica de Beethoven: Rondó Allegro

Una presentació interactiva on el lector pugui saltar d’un tema a un altre, reescoltar-los i veure el pla que s’amaga darrera l’obra musical, és la manera òptima per comprendre com Beethoven planifica el tercer moviment de la seva sonata núm. 8 op. 13 Patètica

 

 

Presentació interactiva: Rondó allegro, forma rondó-sonata

 

Principal objectiu

Què podràs descobrir?

  • El pla que dissenya Beethoven en aquest moviment
  • Com sonen els seus temes
  • Què entenem per rondó sonata

Què podràs fer?

  • Podràs identificar les diferents seccions del tercer moviment de la Patètica
  • Podràs escoltar els temes musicals que integren cada secció i fer-ho tantes vegades com vulguis
  • Podràs saltar d'un tema a un altre i amb total llibertat

 

 

Activitat interactiva a pàgina web nova

  Clica: https://musikhana.com/activitats-didactiques/Sonata-Patetica-III-Rondo-presentacio-interactiva/index.html

 

Activitat interactiva sense sortir de la pàgina actual

 

 

Altres objectius

L’objectiu principal d’aquesta presentació és comprendre força a fons la “forma sonata”  que caracteritza el primer moviment Allegro de la sonata Patètica.

Això no obstant, hi ha altres objectius tant o més importants com els següents:

  • Comprendre que darrere una obra musical s’amaga un pla, un esquema, una estructura formal.
  • Comprendre que és essencial que el compositor combini temes musicals nous i temes ja exposats. Aquestes repeticions de material musical poden ser literals o amb variacions siguin instrumentals, temàtiques o rítmiques
  • Comprendre la importància de crear contrastos (alegre-trist; solemne-juganer; ràpid-lent...) entre els temes que conformen cada secció i entre les diferents parts de l'obra (ex. els moviments d'una sonata o simfonia)

 

 

Forma rondó-sonata

Estem davant una variació de la forma rondó coneguda com a rondó sonata. Aquest tipus de rondó és una forma mixta perquè incorpora principis de dues fonts: la forma sonata  i el rondó.

És típic del rondó La successió de temes amb alternança de temes nous amb un tema recurrent (tornada) que es va repetint diverses vegades, amb temes nous (episodis).

I de la sonata, pren la concepció global del moviment com una forma ternària:

  • Primera part o EXPOSICIÓ: integrada per A – B – A
  • Segona part o DESENVOLUPAMENT: correspondria al tema C central
  • Tercera part o RE-EXPOSICIÓ: retorn dels temes inicials A -B-A

Forma rondó-soanta. Sonata paino num. 8 op. 13 Beethoven

 

 

 

Proposta musical i partitura online

 

Música

 

 

Partitura

Accedeix a la partitura de la Sonata núm 8 op 13 Patètica, de Beethoven

 

 

Per saber-ne més

 

 

Pots consultar més recursos sobre les sonates i les sonates per a piano de Beethoven: “Per saber-ne més

Print Friendly, PDF & Email

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies