Beethoven: Sonates per a piano

 

Presentació del nostre pla

https://www.bigstockphoto.com/

Aquesta és la primera d’un cicle de tres entrades dedicades a les sonates de Beethoven, i més en particular a la seva sonata núm. 8 op. 13 anomenada “La Patètica”

Volem que qualsevol persona malgrat no sàpiga com es llegeix una partitura, acabi sent conscient de com s’estructura una sonata de Beethoven per dins. Defugirem per tant, de dissertacions teòriques, de tecnicismes,  etc.

El pla d’aquestes tres entrades és molt simple:

Entrada 1 (actual) Entrada 2 Entrada 3
  • Introducció a la sonata i a les sonates de Beethoven en particular
  • Tastets musicals
  • Selecció de recursos bibliogràfics
  • Distinció entre sonata i forma de sonata
  • Descripció forma sonata
  • Anàlisi del primer moviment de la sonata num. 8 op. 13 de Beethoven
  • Vídeo final de Musikhana amb audició-anàlisi d’aquest primer moviment, el més complexe de tots
  • Descripció forma rondo
  • Anàlisi del segon i tercer moviment de la sonata núm. 8 op 13 de Beethoven
  • Vídeos finals de Musikhana amb audició-anàlisi d’aquests dos moviments

 

Comencem, doncs, a explicar què és una SONATA.

 

Què entenem per sonata?

La sonata és una obra musical per un o més instruments solistes: parlem, doncs, de sonates per a piano, sonates per a piano i violí, sonates per a clarinet, etc. El terme “sonata” ve de “suonare” (sonar, música instrumental) en contraposició al de “cantata” que deriva de “cantare” (cantar, música vocal).

S’estructura en varis moviments, generalment tres. D’aquesta manera es busca contrastar moviments ràpids amb el lent central. Aquests tres moviments solen ser els següents:

* Primer moviment ràpid: sol tenir forma sonata també conegut com Allegro de sonata. Sol ser el moviment més extens format per tres parts anomenades Exposició, Desenvolupament i Reexposició. En la propera entrada l’examinarem més a fons: https://musikhana.com/sonata-8-beethoven-1

* Segon moviment lent: sovint també segueix forma sonata tot i que simplificat, és a dir, amb el Desenvolupament central reduït a una espècie d’episodi de transició entre la les parts inicial i final del moviment

* Tercer moviment: en les sonates de compositors com Haydn o Mozart acostumen a seguir la forma del Minuetto i trio, mentre que en Beethoven sol seguir la forma del Scherzo. En la sonata que nosaltres examinarem (la núm. 8 op. 13 Grande sonate Pathétique), aquests dos moviments segueixen la forma rondó.

 

Beethoven i les seves sonates per a piano

Beethoven va compondre 32 sonates, les qual no han estat mai superades pel que fa a grandiositat de la seva concepció ni per la seva categoria musical. Així doncs, són un capítol important de la producció de Beethoven. Van ser compostes entre els anys 1795 i 1822.

Reflecteixen el caràcter revolucionari de Beethoven i marquen la transició entre el Classicisme i el Romanticisme, a l’igual que les seves nou simfonies
Tot i que es manté fidel a la forma sonata heredada de compositors clàssics com Haydn o Mozart, ell innova aspectes impensats fins aleshores. Per exemple, compon sonates a dos, quatre i fins i tot a 5 moviments (apartant.se de l’esquema a tres moviments ràpid-lent-ràpid); introdueix plantejaments formals nous (fugues, scherzos, la forma de tema amb variacions…) En quan a llenguatge musical, Beethoven presenta sonoritats noves i un estil molt més expressiu típic de la revolució romàntica.

Algunes de les seves sonates són tempestuoses, apassionades, gairebé brusques. Va ser molt exigent amb els constructors de pianos per a millorar-ne la sonoritat i sobretot la resistència. La seva música ho exigia.

 

Tastets musicals

Daniel Barenboim interpreta la Sonata No. 20 in Sol Major, Op. 49 No. 2, primer i segon moviments

Daniel Baremboim interpreta la Sonata núm. 14, op. 27 ‘Clar de lluna’

Daniel Barenboim interpreta la Sonata No. 8, op. 13 (Pathetique)

Murray Perahia interpreta el primer i segon moviment de la Sonata núm. 14, op. 27 “Clar de lluna”:

NO TE’L PERDIS!! Wilhelm Kempff interpreta el primer moviment núm. 14, op. 27 “Clar de lluna”.

 

Per saber-ne més

Fonts bibliogràfiques bàsiques

Altres recursos especials (en anglès)

Meet The Author

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies