Pulcinella de Stravinsky

Us invitem a entrar en una aventura sonora fascinant:  la suite Pulcinella d’Igor Stravinsky. Abans que res escolteu els dos primer minuts de l’obra “Sinfonia”, i si us agrada, si us transmet energia positiva… us animem a seguir amb la resta de l’obra.

A través de SPOTIFY (recomanem tenir instal·lada versió gratuïta de Spotify):

 A través de DEEZER (comprova que tinguis instal·lat el Flash Player):

 

I què és Pulcinella? Quan i per què la va compondre Stravinsky?

 

1) El ballet Pulcinella

Igor Stravinsky (1882-1971) va compondre el ballet Pulcinella el 1920, i va ser estrenada el mateix any a Paris sota la direcció d’Ernest Ansermet. Constava de 20 moviments breus.

Li havia estat encarregada un any abans per Sergei Diaghilev i els seus Ballets Russos. que es basés en música del compositor de mitjans del s. XVIII  Giovanni Battista Pergolesi.

El ballet giraria entorn del personatge Pulcinella originari de la commedia dell’arte. El ballarí Léonide Massine va crear el llibret i la coreografia, mentre que Pablo Picasso el vestuari i els decorats.

L’obra arribava després de composicions de Stravinsky tan rellevant com L’ocell de Foc  (1911), Petrushka (1913) i La Consagració de la Primavera (1913), totes per a gran orquestra.

Stravinsky reescrigué la música del passat però amb un aire modern pel que fa a ritme i tractament harmònic.

2. Suite Pulcinella

La suite Pulcinella deriva del ballet i va ser composta el 1922 (revisada 1947). És bastant més breu que el ballet perquè només consta de vuit moviments, tots ells  molt curts.

Instrumentació: corda, 1 flauta, 1 piccolo, 2 oboès, 2 fagots, 2 trompes, trompeta, trombó.

Stravinsky la compon a partir de temes musicals de Giovanni Battista Pergolesi i d’altres compositors del s. XVII com Carlo Monza Domenico Gallo.  D’aquests compositors agafa temes musicals i els dóna un relectura més d’acord a l’estètica del s. XX bàsicament a nivell instrumental i rítmic.

 

Sabies que...?ESTIL NEOCLÀSSIC EN MÚSICA és un corrent musical del s. XX que reacciona contra l'”exageració” formal de la música de finals del s. XIX o postormàntica, i retorna a una música més simple: moviments més breus, estructures més senzilles i fàcils de reconèixer.

Ara bé, com és de suposar, en ple s. XX s’aposta per imprimir a aquesta nova música una personalitat pròpia sobretot pel tractament rítmic (influència del jazz) i per explorar noves combinacions instrumentals.

En el cas de Stravinsky aquest canvi es manifesta per un ús dels instruments gairebé revolucionari usant, per exemple, contrabaixos “independitzats” dels violoncels.

 

Audició completa de l’obra

Passem ja a escoltar l’obra completa –sigui a través de Spotify o Deezer– en els seus vuit mini moviments:

  • I. Sinfonia
  • II. Serenata
  • III. Scherzino – Allegretto – Andantino
  • IV. Tarantella
  • V. Toccata
  • VI. Gavotta (con due variazioni)
  • VII. Vivo
  • VIII. Minuetto – Finale

 

 

A través de SPOTIFY, versió de la Tapiola Sinfonietta sota direcció de Masaaki Suzuki:

A través de DEEZER, versió de la CBC Vancouver Orchestra sota direcció de Mario Bernardi:

 

En el proper vídeo podem veure el propi IGOR STRAVINSKI dirigint el Minuetto de la seva suite Pulcinella:

 

Préstecs musicals de Pulcinella

Un cop familiaritzats amb la suite, anem a constatar alguns dels préstecs musicals utilitzats per Stravinsky.

 

1. Pergolesi, Sinfonia a 3, Fa MajorIV Presto

L’arranjament de Stravinsky compta amb uns duos entre trombó i contrabaix indescriptibles inspirats en la Sinfonia de Pergolesi:

 

 Pergolesi  Igor Stravinsky

 

 

2. Carlo Monza,  Suite núm. 3 en Re Major, III Gavotta con variazioni

Veiem ara com Stravinsky construeix el sisè moviment del Pulcinella a partir d’una suite d’un compositor tan poc conegut com Carlo Monza:

Carlo Monza  Igor Stravinsky

 

3. Domenico Gallo, Trio Sonata, núm . 1 en Sol Major, I. Moderato

Per acabar, observem com el Minuetto s’inspira directament en música de Domenico Gallo, per bé que Stravinsky hi aboqui la seva pròpia personalitat:

 

       Domenico Gallo             Igor  Stravinsky

 

 

En conclusió, podríem dir que Stravinsky deixa veure la seva personalitat de compositor en aquesta obra malgrat basar-se en temes de compositors del passat.

Busca ritmes i harmonies més modernes

Un dels aspectes musicals més rellevants a Pulcinella és l’ús de forts contrastos de “color” instrumental (jocs instrumental ben originals i vius) més enllà dels de dinàmica, és a dir, d’intensitat.

 

 

Stravinsky i Catalunya

 Igor Stravinsky va mantenir una vinculació força important amb Catalunya, tal com pots indagar en l’enllaç a un recurs d’Edu365. Hi podràs descobrir moltes més coses sobre aquest compositor.

Sabies que va escoltar la Cobla Barcelona interpretant una sardana de Juli Garreta per a cobla i va quedar fascinat?

 

 

Leave Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies